نکات مهمی که باید از استانداردهای معروف تولیدکنندگان تایر(لاستیک) بیاموزیم

motorcycle-tire

در این مقاله قصد داریم تا به استانداردهای مطرح جهان که برای ساخت تایر به آن‌ها استناد می‌شود مراجعه کنیبم و خلاصه‌ای از نکاتی که همه‌ی آن‌ها بر آن تاکید می‌کنند را با شما به اشتراک بگذاریم. شاید در نگاه نخست این نکات بدبهی به‌نظر برسند ولی واضح است که رعایت نکردن همین نکات بدیهی باعث وارد شدن خسارت‌ّای جانی و مالی به موتورسواران در کشو می‌شود.

استانداردهایی که در این مقاله به آن‌ها استناد شده عبارتند از:

  • ISO: International Organization for Standardization
  • DOT: Department of Transportation (US)
  • ECE: Economic Commission for Europe (Europe)
  • JIS: Japanese Industrial Standards
  • AS: Australian Standards
  • GB: Chinese National Standards
  • INMETRO: Instituto Nacional de Metrologia, Qualidade e Tecnologia (Brazil)

 

نکته‌ی نخست:

اندازه و نوع تایر(لاستیک) توصیه شده توسط سازنده موتورسیکلت را بررسی کنید و آن را برای استفاده مرجع قرار دهید.

 

نکته‌ي دوم:

– اطمینان حاصل کنید که تایر دارای علامت گواهی مناسب است تا اطمینان حاصل شود که حداقل الزامات ایمنی و عملکردی تعیین شده توسط سازمان استاندارد هر کشور را برآورده می کند.

 

نکته‌ي سوم:

– فشار باد تایر(لاستیک) را به‌طور مرتب بررسی کنید و برای عملکرد و ایمنی بهینه، آن را در سطح توصیه شده حفظ کنید.

 

نکته‌ي چهارم:

– تایرها(لاستیک)‌ را به‌طور منظم از نظر علائم فرسودگی، آسیب دیدگی یا پنچری بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید.

 

نکته‌ي پنجم:

– از حمل بار اضافه، یعنی بیش از ظرفیت وزن توصیه شده تایرها(لاستیک) مه بر روی آن‌‌ها درج شده، خودداری کنید. برای آشنایی با نحوه‌ی خواندن علائم روی تایر از این مقاله استفاده کنید.

 

نکته‌ي ششم:

– از تایر(لاستیک) مناسب برای شرایط سواری مختلف، مانند جاده‌های مرطوب، خشک، خاکی و مسیرهای خارج از جاده، استفاده کنید.

 

نکته‌ي هفتم:

– از محدودیت‌های تایر(لاستیک) موتورسیکلت خود از نظر هندلینگ، ترمزگیری و کشش به خصوص در شرایط نامساعد جوی آگاه باشید و بیش از حد مجاز از آن انتظار نداشته باشید.

 

نکته‌ي هشتم:

– از اختلاط برندها، انواع یا اندازه‌های مختلف تایر در یک موتورسیکلت خودداری کنید.

 

نکته‌ي نهم:

– تایرهایی(لاستیک) را که به حداکثر سن یا مسافت پیموده شده خود رسیده‌اند، تعویض کنید، حتی اگر به نظر می‌رسد که عمق آج مناسبی دارند.

 

نتیجه:

به‌طور خاص، استانداردهای ISO، DOT، ECE، JIS، AS، و INMETRO همگی بر همین اصول کلی برای ایمنی و عملکرد تایر در موتورسیکلت‌ها تأکید دارند. با پیروی از این دستورالعمل‌ها می‌توان به اطمینان حاصل کرد که تایرهای(لاستیک) موتورسیکلت شما ایمن و قابل اعتماد هستند و بهترین عملکرد را ارایه می‌دهند.

مهدی آیتی
ارسال دیدگاه