راهنمای نحوه‌ی خواندن تایر به‌صورت استاندارد

tire sign

حتما به‌عنوان یک موتورسوار با این چالش مواجه شده‌اید که نوشته‌ها و نشانه‌های روی تایر چه معنایی دارند؟

گستردگی نظرهای دور از آگاهی در فضای خدمات حوزه‌ی موتورسیکلت که معمولا ناشی از برخوردهای سلیقه‌ای و بدون در نظر گرفتن استانداردهاست، باعث شده‌است که نشر اطلاعات درست در اقلیت بوده و با مشکل عدم اعتماد مصرف کننده رو به‌رو باشد. از همین رو مصرف‌کننده‌ی نهایی در مراجعه با تعمیرکاران، ورزشکاران، فروشندگان و … با انبوهی از اطلاعات نادرست، اندکی درست و حتی متناقض رو به‌روست و در نتیحه عجیب نیست که این امر منجر به تجربیات تلخ و اشتباهات پیاپی شود.

در این مقاله قصد داریم تا با یک نگاه موشکافانه، پایه‌ای‌ترین مساله برای مراقبت از تایر موتورسیکلت، یعنی نحوه‌ی خواندن اطلاعات درج شده روی آن را یاد بگیریم.

 

نکته:

در این مقاله به جای لفظ “لاستیک” که یک مفهوم کلی است و به یک جنس اشاره دارد، از لفظ “تایر” استفاده شده است.

 

۱- اصطلاهای پایه

بد نیست در ابتدا مقداری در رابطه با برخی مفاهیم و اصطلاح‌های پایه  که به شناخت بهتر ما کمک می‌کنند بیشتر بدانیم:

– آج (tread): برآمدگی‌های طراحی شده توسط کارخانه بر روی تایر
– فاق (sidewall): دیواره‌ی جانبی تایر (گوشت تایر)
– شیار(groove): خطوط طراحی شده توسط کارخانه بر روی تایر
– رینگ (rim): ساختار اصلی چرخ برای قرارگیری تایر
– تاریخ انقضا (expire time): یک عدد چهار رقمی برای تعیین زمان تولید تایر. برای مثال 4510 که در آن عدد 45 به معنای چهل و پنجمین هفته‌ی سال تولید و عدد 10 به معنای سال تولید یعنی سال ۲۰۱۰ است. نهایت عمر یک تایر ۴ سال پس از تاریخ تولید آن است.
– بار مجاز: حداکثر وزن قابل حمل توسط موتورسیکلت که با رعایت آن لاستیک عملکرد استانداردی دارد
– سرعت مجاز: حداکثر سرعت مجاز قابل تحمل برای ده دقیقه به‌صورت پیاپی که تایر برای آن طراحی شده

– طوقه: نقطه‌ی اتصال تایر بر روی رینگ

 

۲- انواع تایر:

تایرها بر حسب روش ساخت در کارخانه به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند:
– رادیال (Radial)
– بایاس پلای (Bias-Ply)

تایرهای ساخته شده به روش‌های متفاوت خصلت‌های متفاوتی را ارایه می‌دهند. برخی از این خصلت‌ها را بر می‌شماریم:
– تایر رادیال سریع‌تر خنک می‌شود
– تایر رادیال عمر بالاتری دارد
– تایر بایاس پلای وزن بیشتری را می‌تواند تحمل کند

تایرهای بر حسب سبک استفاده به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:
– تایرهای قابل استفاده در جاده (DOT)
– تایرهای قابل استفاده برای کاربردهای ورزشی و خارج از جاده (Off Road)

 

3- نحوه‌ی خواندن اطلاعات روی تایر:

تایرها به سه روش استاندارد نشانه‌گذاری می‌شوند:

  • Metric
  • Alphanumeric
  • Straight Numeric

در ادامه با ذکر مثال و عکس هر یک از این روش‌های نشانه‌گذاری را شفاف خواهیم کرد:

 

روش نخست (Metric):

این روش رایج‌ترین استاندارد نشانه‌گذاری بر روی تایرهاست و شما به احتمال بالای ۹۰٪ تنها با این استاندارد مواجه خواهید شد.

 

برای مثال :

180/55ZR17 M/C (73w)

180: پهنای (عرض) تایر بر حسب میلیمتر (mm)
55: درصد فاق (ضخامت) تایر به‌ پهنای تایر
Z: رده‌ی سرعتی تایر
R: نوع ساخت رادیال (Radial)
17: اندازه‌ی رینگ بر حسب اینچ (inch)
M/C: لاستیک ساخته شده برای موتورسیکلت
73: وزن قابل تحمل (مطابق با جدول استاندارد)
w: حداکثر سرعت (حداکثر سرعت قابل تحمل لاستیک به مدت ۱۰ دقیقه‌ی پیاپی)

 

نکته:

در صورتی که از علامت “R”  از علامت “-” استفاده شود این علامت هم به معنای نوع ساخت رادیال (Radial) است.

 

روش دوم (Alphanumeric):

برای مثال :

mt90-16 M/C (73w)

mt90: معادل سری تایر با پهنای 130mm (از روی جدول استاندارد)
16: اندازه‌ی رینگ بر حسب اینچ (inch)
M/C: لاستیک ساخته شده برای موتورسیکلت
73: وزن قابل تحمل (مطابق با جدول استاندارد)
w: حداکثر سرعت (حداکثر سرعت قابل تحمل لاستیک به مدت ۱۰ دقیقه‌ی پیاپی)

 

روش سوم (Straight Numeric):

برای مثال:

16 – 5.00
(73w)

5.00: معادل سری تایر با پهنای 130mm (از روی جدول استاندارد)
16: اندازه‌ی رینگ بر حسب اینچ (inch)
73: وزن قابل تحمل(مطابق با جدول استاندارد)
w: حداکثر سرعت (حداکثر سرعت قابل تحمل لاستیک به مدت ۱۰ دقیقه‌ی پیاپی)

نمودارهای زیر به خوانایی بیشتر این استانداردهای نشانه‌گذاری کمک خواهند کرد.

 

بهمن عنایتی
ارسال دیدگاه