راهنمای انتخاب و خرید لاستیک مناسب برای موتورسیکلت

راهنمای انتخاب لاستیک موتور

انتخاب لاستیک مناسب برای موتورسیکلت یکی از حیاتی‌ترین تصمیماتی است که هر موتورسوار باید بگیرد. لاستیک‌ها تنها نقطه تماس بین موتورسیکلت و جاده هستند و تأثیر زیادی بر عملکرد، ایمنی و راحتی سواری دارند. اگر قصد دارید لاستیک های موتور را تعویض کنید و تایر نو بخرید، احتمالا شما در یکی از شرایط زیر قرار دارید:

  • تایر شما قدیمی(تاریخ گذشته) یا پنچر شده و شما نیاز به تایر نو دارید
  • می‌خواهید جنس تایرفعلی خود را ارتقا دهید
  • می‌خواهید برای کاربرد خاصی تایر تهیه کنید
  • می‌خواهید سایز تایر خود را تغییر دهید

برای انتخاب لاستیک مناسب برای موتور سیکلت، تا انتهای این مطلب با دیوم همراه باشید تا نکات مهم برای انتخاب بهترین لاستیک را باهم بررسی کنیم.

 

بهترین مشاوره خرید موتور و کارشناسی موتورسیکلت. خریدی مطمئن با دیوم!
کارشناسی موتور‌سیکلت خرید موتورسیکلت

 

انواع لاستیک برای سبک های مختلف موتور

اول از همه لازم است با انواع لاستیک ها آشنا شوید و کاربرد هر کدام را بدانید. در این قسمت هر نوع لاستیک که برای سبک های مختلف موتور کاربرد دارد، به همراه تصویرش، معرفی شده است.

 

لاستیک اسپرت

 

1- لاستیک‌های اسپرت (Sport Tires)

این نوع لاستیک‌ها برای موتورسیکلت‌های اسپرت طراحی شده‌اند و برای رانندگی با سرعت‌های بالا مناسب هستند. لاستیک‌های اسپرت دارای چسبندگی بالایی به سطح جاده هستند که بهبود کنترل و پایداری در پیچ‌های تند را فراهم می‌کنند.

مزایای لاستیک اسپرت

  • چسبندگی بالا
  • عملکرد عالی در سرعت‌های بالا
  • کنترل بهتر در پیچ‌ها

معایب لاستیک اسپرت

  • سریع‌تر سایش پیدا می‌کنند
  • مناسب برای استفاده روزمره و مسافت‌های طولانی نیستند

 

لاستیک تورینگ

 

2. لاستیک‌های تورینگ (Touring Tires)

لاستیک‌های تورینگ برای موتورسیکلت‌های تورینگ و مسافرت‌های طولانی طراحی شده‌اند. این لاستیک‌ها دوام بالایی دارند و برای سواری راحت در مسافت‌های طولانی مناسب هستند.

مزایای لاستیک‌ تورینگ

  • دوام بالا
  • سواری راحت
  • مناسب برای مسافرت‌های طولانی

معایب لاستیک‌های تورینگ

  • چسبندگی کمتر نسبت به لاستیک‌های اسپرت
  • عملکرد متوسط در شرایط جوی مختلف

 

لاستیک آفرود

 

3. لاستیک‌های آفرود (Off-Road Tires)

لاستیک‌های آفرود برای موتورسیکلت‌های کراس و استفاده در شرایط سخت جاده‌ای و خاکی طراحی شده‌اند. این لاستیک‌ها دارای آج‌های عمیق هستند که به بهبود چسبندگی و کنترل در مسیرهای خاکی و ناهموار کمک می‌کنند.

مزایا لاستیک‌های آفرود

چسبندگی عالی در مسیرهای خاکی و ناهموار
مقاوم در برابر سایش و ضربه

معایب لاستیک‌های آفرود

  • عملکرد ضعیف در جاده‌های آسفالت
  • صدای این لاستیک به نسبت لاستیک های دیگر بیشتر است و در جاده‌های صاف راحتی در سواری کمتر احساس می‌شود.

 

لاستیک شهری

4. لاستیک‌های شهری (Urban/Scooter Tires)

این نوع لاستیک‌ها برای موتورسیکلت‌های شهری و اسکوترها طراحی شده‌اند و برای استفاده روزمره در ترافیک شهری مناسب هستند. لاستیک‌های شهری دارای آج‌های ملایم‌تری هستند که سواری نرمی را فراهم می‌کنند.

مزایا لاستیک‌های شهری

  • مناسب برای ترافیک شهری
  • سواری نرم و راحت
  • عمر مفید بالا

معایب لاستیک‌های شهری

  • عملکرد متوسط در سرعت‌های بالا
  • چسبندگی کمتر در شرایط جوی مختلف

 

5. لاستیک‌های مسابقه‌ای (Racing Tires)

لاستیک‌های مسابقه‌ای برای موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای طراحی شده‌اند و برای استفاده در پیست‌های مسابقه مناسب هستند. این لاستیک‌ها دارای چسبندگی بسیار بالایی هستند که عملکرد بی‌نظیری را در سرعت‌های بسیار بالا ارائه می‌دهند.

مزایای لاستیک‌های مسابقه‌ای

  • چسبندگی و کنترل عالی در سرعت‌های بالا
  • بهبود عملکرد در پیچ‌های تند

معایب لاستیک‌های مسابقه‌ای

  • بسیار سریع سایش پیدا می‌کنند
  • مناسب برای استفاده روزمره نیستند

 

حالا که با انواع مختلف استیک آشنا شدید، می دانید که طبق سبک موتورسواری تان چه لاستیکی را باید انتخاب کنید. فاکتور بعدی که باید مد نظر داشته باشید اندازه لاستیک است.

 

اندازه لاستیک

اندازه لاستیک شامل عرض، نسبت ارتفاع به عرض (پروفیل) و قطر داخلی (قطر رینگ) است. این اطلاعات معمولاً بر روی دیواره لاستیک حک شده است. برای مثال، 120/70 ZR17 به معنای عرض 120 میلی‌متر، نسبت ارتفاع به عرض 70 درصد و قطر رینگ 17 اینچ است. توصیه می‌شود همیشه از اندازه‌های توصیه شده توسط سازنده موتورسیکلت استفاده کنید. برای اینکه بدانید اعداد روی لاستیک چه معنایی دارند، مقاله راهنمای خواندن اعداد تایر را مطالعه کنید.

نکته : بهترین سایز تایر و رینگ همانی است که برای اولین بار کارخانه بر روی موتورسیکلت قرار داده است. هر گونه تغییر اندازه‌ی تایر و رینگ باعث می‌شود که موتورسیکلت از شرایط استاندارد خارج شده و نتواند عملکرد بهینه‌ی خود را ارایه دهد. در نتیجه تغییر سایز لاستیک باید حتما با تغییر سایز رینگ همراه باشد.

 

لاستیک تیوب‌دار یا بدون تیوب

امروزه اکثر تایرها بدون تیوب هستند که از آن‌ها به نام “تیوبلس” هم یاد می‌شود. به یاد داشته باشید که می‌توان تایر موتورسیکلت‌های تیوب دار را تبدیل به بدون تیوب (تیوبلس) کرد. مزیت‌های لاستیک بدون تیوب(تیوبلس) نسبت به تیوب‌دار باعث رشد استفاده از آن‌ها شده. برای مثال مثال پنچرگیری راحت‌ لاستیک بدون تیوب.

 

لاستیک off-road یا DOT

دقت کنید که داشتن این علامت تعیین کننده‌ی میزان مقاومت لاستیک برای شرایط خارج از جاده و درون جاده است. در صورتی که نوع استفاده‌ی شما برای خارج از جاده و استفاده‌های ورزشی است شما باید لاستیک‌هایی که علامت off-road دارند استفاده کنید. علامت DOT نیز برای استفاده‌ی جاده‌ای بر روی تایر درج می‌شود.

 

نحوه‌ی ساخت Radial یا Bias Ply

این علامت که به صورت “R” و یا ”-” بر روی لاستیک درج می‌شود خصلت‌های مختلفتی را برای تایر به ارمغان می‌آورد که در سبک رانندگی شما تاثیر گذار است. برای مثال لاستیک رادیال سریع‌تر خنک می‌شود و این موضوع می‌تواند برای یک رانندگی پر شتاب بسیار تایرگذار باشد، چرا که تایرها در درمای بالا چسبندگی خود را از دست می‌دهند.

 

نوع آج و ترکیب لاستیک

نوع آج لاستیک تأثیر زیادی بر عملکرد و طول عمر لاستیک دارد. با مدلهای مختلف آج لاستیک موتور آشنا شوید.

  • آج‌های نرم: این نوع لاستیک‌ها چسبندگی بسیار خوبی دارند اما سریع‌تر سایش پیدا می‌کنند. مناسب برای سواری‌های اسپرت و مسابقات هستند.
  • آج‌های سخت: دوام بیشتری دارند و مناسب برای مسافت‌های طولانی و استفاده روزمره مناسب هستند.
  • آج‌های مختلط: ترکیبی از آج‌های نرم و سخت، برای ارائه تعادل بین عملکرد و دوام.

 

شرایط جوی و نوع جاده

شرایط جوی و نوع جاده‌ای که بیشتر در آن سواری می‌کنید را باید در انتخاب لاستیک مد نظر قرار دهید. اگر بخواهیم لاستیک ها را براساس هر نوع شرایط جوی دسته بندی کنیم، به این شکل می‌شود:

  • لاستیک‌های تابستانی: برای سواری در شرایط خشک و گرم مناسب هستند. این لاستیک‌ها چسبندگی بالایی در دماهای بالا دارند.
  • لاستیک‌های زمستانی: برای سواری در شرایط سرد و مرطوب مناسب هستند. این لاستیک‌ها دارای ترکیبات ویژه‌ای هستند که در دماهای پایین عملکرد خوبی دارند.
  • لاستیک‌های همه‌فصل: ترکیبی از لاستیک‌های تابستانی و زمستانی، مناسب برای استفاده در شرایط مختلف جوی.

 

تاریخ تولید و عمر مفید لاستیک

لاستیک‌ها با گذشت زمان قابلیت‌های خود را از دست می‌دهند، حتی اگر استفاده نشده باشند. تاریخ تولید لاستیک روی دیواره آن حک شده است. توصیه می‌شود لاستیک‌های جدیدتر خریداری کنید و حداکثر هر 5 سال یکبار لاستیک‌ها را تعویض کنید.

 

برند و کیفیت

برندهای معتبر معمولاً کیفیت بالاتری ارائه می‌دهند و تست‌های سختگیرانه‌تری را پشت سر می‌گذارند. برندهایی مانند میشلن، پیرلی، بریجستون و دانلوپ از جمله برندهای معتبر در صنعت لاستیک موتور سیکلت هستند. طبق بودجه ای که مد نظر دارید، سعی کنید لاستیک را از بهترین برندهای موجود انتخاب کنید.

 

انتخاب بین لاستیک خارجی و داخلی

لاستیک‌های خارجی مخصوصا آن‌هایی که تولید برندهای معروف هستند کیفیت بهتری دارند ولی قیمت آن‌ها نیز بالاتر است. لاستیک‌های داخلی علی‌رقم کیفیت ساخت و تکنولوژی پایین‌تر گارانتی پیمایش و تعویض دارند. درباه‌ی انتخاب بین لاستیک خارجی و داخلی باید به این نکته توجه داشته باشید که لاستیک یک قطعه‌ی مصرفی است و اگر هم گران باشد، طبیعی است که هر روز از کیفیت آن کاسته شود. گاهی با توجه به شرایط مالی لاستیک‌های ارزان‌تر منطقی به‌نظر می‌رسند ولی با توجه به تجربه‌ی افراد خبره در صورتی که از خرید لاستیک خارجی باکیفیت و تاریخ‌دار اطمینان دارید بهتر است گزینه‌ی لاستیک خارجی را انتخاب کنید.

انتخاب لاستیک مناسب برای موتورسیکلت نیازمند توجه به جزئیات و در نظر گرفتن عوامل مختلفی است. با در نظر گرفتن نوع موتورسیکلت، سبک سواری، اندازه لاستیک، نوع آج و ترکیب، شرایط جوی و نوع جاده، تاریخ تولید و برند، می‌توانید لاستیکی انتخاب کنید که بهترین عملکرد و ایمنی را برای شما فراهم کند. به یاد داشته باشید که لاستیک‌های مناسب نه تنها تجربه سواری شما را بهبود می‌بخشند، بلکه می‌توانند به حفظ جان شما نیز کمک کنند. پس همیشه از کیفیت و مناسب بودن لاستیک‌ها اطمینان حاصل کنید. امیدواریم که این مطلب راهنمای خوبی برای انتخاب و خرید لاستیک موتور سیکلت شما باشد.

نگار احمدی
ارسال دیدگاه